Údržba vřetene a vrtáku
Pravidelnou údržbou vřetene a vrtáků prodloužíte jejich životnost
Co poškodí vrtací vřeteno?
– necháte-li u starších modelů vrtaček zasunutý přední/zadní vrták v tabuli skla a posunete podpěru skla nahoru dojde k ohnutí hřídele rotoru případně i utržení patek motoru.
– narazíte-li se sklem do vrtáku při posouvání skla po podpěrných kladkách.
– působíte-li enormní sílou na vřeteno při povolování vrtáku
– necháte-li zanést vřetena vodním kamenem
Prevence/ Údržba.
Po dovrtání každé díry je nezbytné přesunout páku do střední polohy a zajistit kolíkem.
Vrták neutahujte rázem, ale plynulou klidnou silou. Při správném dotažení dosedne kužel vrtáku do sedla vřetene po celém obvodu bez vůle.
Nespouštějte vrtací motory s nedostatečně utaženým vrtákem. Nedotažené vrtáky se automaticky dotáhnou velkým rázem v okamžiku, kdy se dotknou vrtaného skla. Takto utažený vrták je velmi obtížné následně povolit.
Naneste a pravidelně obnovujte tenkou vrstvu tuku na závitech a sedle vrtáků i vřeten.
Vyměňte těsnění v hlavičkách přívodu vody, pokud se objeví kapky vody na kontrolním vývodu. Patka vlisovaná do osy rotoru se nemění. Pouze stykovou plochu zaleštěte.
Při pravidelné velké údržbě motorů vyměňte těsnění a podle stavu opotřebení i ložiska.
Zjištění závady.
Na vrtacím motoru jsou patrné vibrace při chodu na prázdno i při vrtání. Vrták hází po obvodu. Pro zjištění míry poškození vyšroubujte vrták a prověřte, zda není deformováno vřeteno a/nebo prohnutá hřídel motoru.
Zkontrolujte míru poškození na utahovacích ploškách, zda nebrání řádnému dosednutí kuželových ploch vrtáku a pouzdra.
Zkontrolujte, zda je sedlo kužele a závit na vřeteni čistý.
Odstranění závady.
Podle míry poškození buď šetrně odstraňte nákvěty vodního kamene a skelného písku nebo vyměňte pouzdro vřetene, rotor případně při velkém poškození celý motor.
.